Den 27/2 var det
dags för bild 2, vi hade 6 timmar i bildsalen framför oss och denna gång var
jag mycket förväntansfull inför dagen.
Förmiddagen gick
ut på att vi skulle prova att göra eget papper samt prova att arbeta med papi
mache. Mats hade till en början en genomgång, där han visade och förklarade hur
man gjorde papper och papi mache. Därefter var det dags för oss studenter att
prova oss fram.
Eget papper gör
man såhär:
Du har en balja med vatten som man sedan klipper ner tidningsremsor i. Detta strimlas sedan med hjälp av en stavmixer tills det blir en pappersmassa. När sedan själva pappret ska göras använder man sig av en ram för att få upp pappersmassan. Pappret som jag skapat får sedan torka på tidningspapper. Jag tycker det var spännande att det inte behövs mer material för att skapa eget papper. Det blir en billig och enkel aktivitet med barnen där de får träna olika tekniker i sitt skapande.
Du har en balja med vatten som man sedan klipper ner tidningsremsor i. Detta strimlas sedan med hjälp av en stavmixer tills det blir en pappersmassa. När sedan själva pappret ska göras använder man sig av en ram för att få upp pappersmassan. Pappret som jag skapat får sedan torka på tidningspapper. Jag tycker det var spännande att det inte behövs mer material för att skapa eget papper. Det blir en billig och enkel aktivitet med barnen där de får träna olika tekniker i sitt skapande.
"Förskolan skall
sträva efter att varje barn skall utveckla sin förmåga att
bygga, skapa och konstruera med hjälpa av olika tekniker material och
redskap”
(Lpfö 98, s 10).
bygga, skapa och konstruera med hjälpa av olika tekniker material och
redskap”
(Lpfö 98, s 10).
![]() |
De olika stegen när man tillverkar eget papper. |
Såhär gör man Papie mache:
För att göra papie mache behöver man strimlat returpapper, vatten, tapetklister och stavmixer. Man mixar sammam materialen ovan till en lagom tjock massa och la därefter massan i ett bommulstyg för att krama ur vätskan som ej behövs. Sprack massan behövdes det mer lin och man gjorde då om samma procedur igen tills man fick en bra massa att arbeta med. Det blev en härlig massa som jag tror barnen i förskolan skulle uppskatta, enkel att göra och väldigt formbar.
![]() |
De olika stegen när man tillverkar papie mache. |
Eftermiddagen
skulle vi ägna åt att arbeta med olika sorters lera. Vi fick börja att utforska
3 olika leror som var olika grusiga och hårda. Vi började med att testa hur de
kändes när vi gick på dem och därefter fick vi sedan i uppgift av mats att
forma dem på olika sätt, tillexempel: Kan du bygga en kort form? Kan du bygga
en rund form mm. Vi fick sedan i uppgift att bygga ett torn av formerna vi
skapat. Genom att ställa dessa frågor till barnen ger vi dem möjlighet att
upptäcka leran utifrån ett matematiskt, språkstimulerande och visualiserande
perspektiv. Barnen får skapa relativt fritt och använda sin fantasi då det inte är preciserat vad man ska skapa utan breda definitioner av begrepp.
![]() |
Vi skapar av de olika keramiklerorna på egentolkade instruktioner av Mats. |
Vi fick även chansen att arbeta med modellera. Med hjälp av leran och dess färger fick vi upptäcka och avbilda olika känslor. Vi fick välja en färg som symboliserade glad, arg och ledsen och sedan skapa något av leran i den färg vi valt symboliserade känslan.
Vi använde oss även av pastadeg. i grundfärgerna gul, blå, grön och röd fick vi skapa en färgcirkel. Det var svårt med roligt och jag tycker jag lyckades ganska bra.
![]() |
Uppe till vänster är det pastadeg, uppe till höger modellera. Nere till vänster skapade jag känslan arg och nere till höger är min färgcirkel. |
Referenser
Läroplan för förskolan LPFÖ 98 [ny, rev. utg.] (2010) Stockholm: Skolverket
Läroplan för förskolan LPFÖ 98 [ny, rev. utg.] (2010) Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar