torsdag 19 mars 2015

Textilmuseét

Den 10/3 var det vår tur att besöka textilmuseét i Borås. Karin som jobbar som museum pedagog tog hand om oss denna dag.

Dagen började med att vi kollade runt i museét och Karin [1] berättade hur hon som museum pedagog tänkte när hon hade barngrupper på besök i museét. Hon ansåg det var viktigt att så mycket som möjligt var på barnens initiativ och intresse, hon brukade börja berätta där barnen befinner sig. Hon brukar även undvika att prata med barnen i grupp och tvinga dem till att lyssna på något som de inte tar in. Detta tyckte jag var väldigt positivt, bättre att ta tillvara på det barnen är intresserade av och gå eventuellt gå in lite djupare på det. På detta sättet får barnen inflytande över besöket. I Läroplanen för förskolan (LPFÖ 98 rev. 2010 s.12) står det att förskolan ska ströva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation.



Barnen får ta och känna på det mesta som finns i museét och skulle det vara något som inte får röras är det i glasmontrar. I mitten av en utställning fanns det ett stort  traktors däck. Karin [2] beskrev de som en naturlig samlingsplats dit barnen återvänder. Barnen kan även träna motorik här, klättra upp och hoppa ner. Det fanns även ett bord där barnen kunde bygga mönster med olika plattor, Karin berättade att bordet är lite för högt för barnen och att dem bett få detta anpassat. Jag skulle absolut kunna tänka mig att besöka textilmuseét med en barngrupp. Det finns mycket att titta på och barnen får upptäcka med flera sinnen samtidigt då de kan känna på sakerna. Utställningarna kan skapa många intressanta diskussioner, textil finns i väldigt mycket, miljö, återvunnet material. Karin beskriver vidare att det är viktigt att låta utforskandet av utställningen ta den tiden det tar, alla måste f ta in det i sin egen takt.



På eftermiddagen fick vi skapa en skadeinsekt av olika textiler. Jag tycker det är intressant hur olika resultaten blev med utgångspunkt att vi hade samma material.

Bilderna till vänster visar mitt hur mitt skapandes olika steg. bilden uppe till höger visar hur olika insekterna blev och bilden nere till höger visar vår inspiration.


Avslutningsvis vill jag lyfta en sak Karin sa "Museum måste anpassas".

_________________________________________________________

[1], [2] Karin Olsson Lindström. Textilmuseét Borås 10/3-15

Referenser

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [ny, rev. utg.] (2010) Stockholm: Skolverket



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar