Dagen började med att vi kollade runt i museét och Karin [1] berättade hur hon som museum pedagog tänkte när hon hade barngrupper på besök i museét. Hon ansåg det var viktigt att så mycket som möjligt var på barnens initiativ och intresse, hon brukade börja berätta där barnen befinner sig. Hon brukar även undvika att prata med barnen i grupp och tvinga dem till att lyssna på något som de inte tar in. Detta tyckte jag var väldigt positivt, bättre att ta tillvara på det barnen är intresserade av och gå eventuellt gå in lite djupare på det. På detta sättet får barnen inflytande över besöket. I Läroplanen för förskolan (LPFÖ 98 rev. 2010 s.12) står det att förskolan ska ströva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation.
På eftermiddagen fick vi skapa en skadeinsekt av olika textiler. Jag tycker det är intressant hur olika resultaten blev med utgångspunkt att vi hade samma material.
![]() |
Bilderna till vänster visar mitt hur mitt skapandes olika steg. bilden uppe till höger visar hur olika insekterna blev och bilden nere till höger visar vår inspiration. |
Avslutningsvis vill jag lyfta en sak Karin sa "Museum måste anpassas".
_________________________________________________________
[1], [2] Karin Olsson Lindström. Textilmuseét Borås 10/3-15
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [ny, rev. utg.] (2010) Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar