TAKK
På första föreläsningen/Workshoppen berättade Camilla [1] att det är viktigt att som pedagog vara nyfiken och lyhörd när man märker att ett barn har problem med att förstå eller göra sig förstådd språkligt. Hon berättade vidare att flickor oftast har svårt med språkförståelse och att pojkar oftast har svårt med uttal. Detta är något att man som pedagog är medveten om så man kan hjälpa till och upptäcka svårigheter i ett tidigt läge för att hjälpa barnet på bästa sätt. Camilla pratade om att när man ska börja använda tecken som hjälpmedel är det bra att till en början begränsa det till exempelvis en fruktstund i början för att sedan utveckla det. Ofta tror jag att pedagoger som bestämmer sig för att ta tecken som hjälpmedel vill för mycket och att det då blir för svårt för både dem och barnen och man tappar då lätt intresset.Vi fick mycket konkreta exempel på hjälpmedel man kan använda sig av när man vill använda sig av tecken som stöd. Det finns många bra appar att använda sig av på en ipad om man har det samt även bra böcker och andra hjälpmedel man kan ta hjälp av. Jag tror att det är viktigt att man som pedagog får tid att testa sig fram och lära sig ordentligt innan man involverar barnen. Jag personligen tycker att det är svårt att lära ut något som jag inte känner mig säker i. Jag tror att det är bra att använda sig av tecken som stöd oavsett om det finns språkliga svårigheter i gruppen eller inte. Det blir tydligt för barnen samt att de får förståelse för att tecken finns som de kan stöta på och ha hjälp av framöver i livet.
"Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar förmåga till och leva sin in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra."
Läroplan för förskolan (LPFÖ 98, rev. 2010 s.8)
"Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar intresse för skriftspråk samt symboler
och deras kommunikativa funktioner"
Läroplan för förskolan (LPFÖ 98, rev.2010 s.10)
Referenser
Läroplan för förskolan LPFÖ 98 [Ny, rev. utg.](2010) Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar