måndag 23 februari 2015

Bild 1

Bild 1 var en workshop som jag personligen var lite "rädd" för. Det där med att måla och prestera när man får en uppgift tycker jag är jobbigt, mycket för att teckna inte är min starka sida. När jag gick från workshopen hade jag en helt annan känsla. Mats lyckades väcka det positiva och roliga inom bild och jag tyckte workshopen var riktigt rolig och framförallt inspirerande. Att jobba som vi gjorde kommer jag definitivt försöka ta med mig ut i verksamheten. Även det Körling (2010, s.39) skriver om att våga utvärdera sin egen roll som pedagog och verksamhetens innehåll för att inte fastna i gamla traditioner kommer jag ta med mig. Jag anser att det är av stor viktigt, att man som pedagog tänker till över sitt innehåll och inte fastnar i gamla vana aktiviteter, barnen behöver utmaningar och något nytt.

Mats förhållningssätt är också något jag kommer att ta med mig. Vi fick en uppgift och därefter var det upp till oss att lösa den utefter instruktionerna som fanns. Mats la sig inte i och tillrättavisade utan vi fick själva låta kreativiteten flöda och arbeta självständigt. Mats fanns till hand som ett bollplank och hjälpte till när vi behövde det. Mats [1] säger att inget är rätt eller fel i skapande, det är själva processen som är viktig. Detta är något jag själv inte har fått med mig från min barndom och därav tror jag att jag känner som jag gör inför bild. I min kommande yrkesroll vill jag förmedla samma sak som Mats förmedlar till oss studenter för att barnen ska få en positiv känsla och trygghet samt tycka bild och skapande är ett roligt ämne.

Nu till vad vi gjorde på Workshop Bild 1.
Vi fick till en början en teorigenomgång om vad abstrakta och konkreta bilder innebär samt hur statiska och dynamiska bilder ser ut. Mats [2] tog även upp vad en optisk medelpunkt är och vad det innebär. Optisk medelpunkt är en punkt i exempelvis tvn där personer befinner sig. De blir filmade så de ska befinna sig i den optiska medelpunkten för att tittarna ska få en känsla av att det är luft mellan personer som pratar och att de inte pratar med en vägg.

Vi fick sedan en genomgång av mycket olika material som fanns tillgängliga under dagen. många olika sorters papper, pennor och färger, det fanns salt, mjöl, vinäger och mycket mer spännande att få utforska senare under dagen. Jag önskar barnen på förskolan skulle få tillgång till såhär mycket material i sin verksamhet.

Lite av allt de materialet som fanns tillgängligt under dagen.

Efter genomgången av de spännande materialet fick vi börja dagens första uppgift, vi skulle med hjälp av en tittruta hitta en bild som hade kontraster mellan ljust och mörkt, mellan olika färgytor och mellan skiftningar i former. Därefter skulle vi förstora bilden till 15x15cm och återskapa den med hjälp av olika tekniker. Jag gjorde först med hjälp av olika papperstyper, däefter svart-vit-gråskala med blyertspennor och därefter med grafitstift. Jag tycker att genom att få skapa en och samma bild genom att kunna använda många olika metoder och material får kreativiteten och fantasin flöda.

          "Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa
            och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap"
                                                   
                                                               Läroplan för förskolan (LPFÖ 98, rev.2010 s.10)


Olika tekniker för att återskapa ursprungsbilden.


Den bilden vi skapat med hjälp av papper kopierade Mats upp i 12 exemplar som vi sedan kunde skapa mönster med.

Mönster som jag bildade med mina 12 kopior.
Detta är något jag vill ta med mig ut i verksamheten då det var ett väldigt roligt och spännande arbetssätt men det finns begränsningar ute på förskolorna som gör att det kanske inte är möjligt. Det finns oftast inte så mycket material ute på förskolorna och jag skulle tro att det är svårt att kopiera upp 12 färgkopior till varje barn då det blir en stor kostnad i verksamhetens tajta ekonomi. Dock tänker jag att man kanske kan kopiera upp färre kopior till barnen och att de kan få hjälpas åt att skapa mönster och på så sätt träna samarbete.

Efter lunch provade jag många olika papper och material. Blandade färger med mjöl och bikarbonat för att utforska vad som hände. Något jag fastnade för var de flytande akvarellfärgerna. Det blev otroligt effektfullt när man doppade dem på varandra, jag testade att ta på olika material och det var bara fantasin kunde sätta stopp för vår skapande. Jag önskar att barnen på förskolorna kunde få testa massa olika material och färger men tyvärr finns det inte, jag tror tyvärr inte heller kunskapen finns hos pedagogerna om alla dessa olika materialen. Att inget är rätt eller fel och att våga testa var ord Mats förmedlade som  jag bar med min under hela passet.



Uppe till vänster har jag använt mig av kladdkritor, målade först med färg och därefter med svart och drog sedan med en nål för att få fram färgen. De andra tre bilderna har jag använt mig av flytande akvarellfärg och experimenterat vad som händer med olika material. 


Målat med textil och kladdkrita för att sedan se vad som händer när jag lägger på flytande akvarellfärg. 
_______________________________________________
[1] [2] Mats Andersson, Workshop Bild 1, Högskolan borås 16/2-15

Referenser

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Körling, Anne-Marie. (2012). Nu ler Vygtskij eleverna, undervisningen och Lgr 11. Johanneshov: TPB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar