Mats förhållningssätt är också något jag kommer att ta med mig. Vi fick en uppgift och därefter var det upp till oss att lösa den utefter instruktionerna som fanns. Mats la sig inte i och tillrättavisade utan vi fick själva låta kreativiteten flöda och arbeta självständigt. Mats fanns till hand som ett bollplank och hjälpte till när vi behövde det. Mats [1] säger att inget är rätt eller fel i skapande, det är själva processen som är viktig. Detta är något jag själv inte har fått med mig från min barndom och därav tror jag att jag känner som jag gör inför bild. I min kommande yrkesroll vill jag förmedla samma sak som Mats förmedlar till oss studenter för att barnen ska få en positiv känsla och trygghet samt tycka bild och skapande är ett roligt ämne.
Nu till vad vi gjorde på Workshop Bild 1.
Vi fick till en början en teorigenomgång om vad abstrakta och konkreta bilder innebär samt hur statiska och dynamiska bilder ser ut. Mats [2] tog även upp vad en optisk medelpunkt är och vad det innebär. Optisk medelpunkt är en punkt i exempelvis tvn där personer befinner sig. De blir filmade så de ska befinna sig i den optiska medelpunkten för att tittarna ska få en känsla av att det är luft mellan personer som pratar och att de inte pratar med en vägg.
Vi fick sedan en genomgång av mycket olika material som fanns tillgängliga under dagen. många olika sorters papper, pennor och färger, det fanns salt, mjöl, vinäger och mycket mer spännande att få utforska senare under dagen. Jag önskar barnen på förskolan skulle få tillgång till såhär mycket material i sin verksamhet.
![]() |
Lite av allt de materialet som fanns tillgängligt under dagen. |
Efter genomgången av de spännande materialet fick vi börja dagens första uppgift, vi skulle med hjälp av en tittruta hitta en bild som hade kontraster mellan ljust och mörkt, mellan olika färgytor och mellan skiftningar i former. Därefter skulle vi förstora bilden till 15x15cm och återskapa den med hjälp av olika tekniker. Jag gjorde först med hjälp av olika papperstyper, däefter svart-vit-gråskala med blyertspennor och därefter med grafitstift. Jag tycker att genom att få skapa en och samma bild genom att kunna använda många olika metoder och material får kreativiteten och fantasin flöda.
"Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa
och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap"
Läroplan för förskolan (LPFÖ 98, rev.2010 s.10)
![]() |
Olika tekniker för att återskapa ursprungsbilden. |
Den bilden vi skapat med hjälp av papper kopierade Mats upp i 12 exemplar som vi sedan kunde skapa mönster med.
![]() |
Mönster som jag bildade med mina 12 kopior. |
Efter lunch provade jag många olika papper och material. Blandade färger med mjöl och bikarbonat för att utforska vad som hände. Något jag fastnade för var de flytande akvarellfärgerna. Det blev otroligt effektfullt när man doppade dem på varandra, jag testade att ta på olika material och det var bara fantasin kunde sätta stopp för vår skapande. Jag önskar att barnen på förskolorna kunde få testa massa olika material och färger men tyvärr finns det inte, jag tror tyvärr inte heller kunskapen finns hos pedagogerna om alla dessa olika materialen. Att inget är rätt eller fel och att våga testa var ord Mats förmedlade som jag bar med min under hela passet.
![]() |
Målat med textil och kladdkrita för att sedan se vad som händer när jag lägger på flytande akvarellfärg. |
[1] [2] Mats Andersson, Workshop Bild 1, Högskolan borås 16/2-15
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Körling, Anne-Marie. (2012). Nu ler Vygtskij eleverna, undervisningen och Lgr 11. Johanneshov: TPB
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Körling, Anne-Marie. (2012). Nu ler Vygtskij eleverna, undervisningen och Lgr 11. Johanneshov: TPB
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar