Fredagen den 20/2-15 var jag och två klasskompisar i Göteborg för att besöka tre olika museum. Vi började med att besöka Stadsmuseet, därefter Hasselblad center och slutligen Världskulturmuseet. Jag kommer nedan att reflektera över hur man som pedagog skulle kunna ta användning av dessa museum i verksamheten på en förskola.
Stadsmuseet
Här kunde man som besökare följa historien om Göteborg från forntid till nutid. Det fanns även en del i museet som hette barnens museum där barnen fick leka i utställningen, de kunde bland annat köra buss, klättra i höghus, gunga i Eriksbergskranen eller varför inte läsa en bok.
Det var intressant att se de olika delarna av Göteborgs historia och det var possitivt att det var uppdelat i olika avdelningar samt att de satt en lapp när man gick in i en ny tidsepok med information om tiden. Jag vet dock inte hur man skulle kunna använda sig av stadsmuseet med en barngrupp då det inte var så mycket praktiskt att göra samt att mycket var inte i barnens nivå utan då skulle de behövas pallar för att de skulle se och det såg jag tyvärr inga. Jobbar man med till exempel vikingatiden med de större barnen skulle jag kunna tänka mig att göra ett besök och bara kolla på delen om vikingatiden. Jag tror att det blir för mycket för de flesta barnen att ta in hela museet samtidigt som en del barn kanske kan tycka det är roligt och intressant om de har intresset. Jag upplever att museet inte var anpassat till barn men att man som pedagog får vara påläst och förklara för barnen vad det är man ser. Att man väljer att fokuserar på utvalda saker som man sedan på förskolan skulle kunna ta reda på mer om och prata vidare om.
 |
Vikigatiden |
 |
Förhistoria, detta skulle nog barnen tycka vara intressant och det ät något man kan spinna vidare på när man är tillbaka på förskolan. |
 |
Barnhemmet Vidkärr och Hagabion |
 |
1700-talet, på denna avdelning fanns det en del saker barnen kunde göra, känna på olika tyger, leta efter djur i utställningen, klä ut sig, kolla i dasset mm. Jag tror barn tycker det är roligt med lite praktiskt. |
 |
Barnens museum, här kunde barnen leka och springa som de ville. Dock var det inte speciellt stort och kändes som det var anpassar för de mindre barnen. |
Hasselblad center
På Hasselblad center skulle det öppna en ny utställning av An My Le den 21/2 så den var inte helt klar men vi fick gå in och kolla på det som var färdigt, var mest småfix kvar.Det var en konsthall som jag kände var aningen stel och inget liv. Jag tror inga barn hade tyckt det var speciellt lockande. Jag hade inte tagit med en barngrupp hit för jag anser att de inte vara en lämplig utställning för barn. Eftersom Hasselbad inte lockade oss så bestämde vi oss för att gå in i Stenahallen och kolla också, där var det en utställning som var anpassad för barn där de kunde vara med och skapa på olika sätt.
 |
Hasselblad center |
 |
Stenahallen |
Världskulturmuseet
På världskulturmuseet var det också ombyggnad så två utställningar var öppna, Wiphalla som var en mycket liten utställning om en tusen år gammal flagga, det handlade om hur symboler kan stärka identitet. Denna utställningen anser jag inte var mycket att ha, det var inte mycket material och inte lockande varken för mig som pedagog eller om jag hade haft barn med mig.
Den andra utställningen Maadtoe (Jordlingar) var mer spännande. Här kunde man utforska många olika saker så som människoljud, rymden. Just nu var utställningen inriktad på jordlingar från planeten tellus. En reflektion jag gjorde var att de valt att skriva tellus istället för jorden.Jag tycker det är bra att barnen får bägge benämningarna på vår planet. Denna utställningen kändes levande och det anser jag gör mycket för att de ska väcka barnens nyfikenhet och intresse. Det fanns många saker som de kunde testa praktiskt, det fanns exempelvis spel att spela och ljud att lyssna på.
 |
Maadtoe - Jrdlingar |
 |
På bilden till höger kunde barnen känna hur de olika sakerna kändes, en bra sak för att träna olika sinnen. |
Sammanfattning
För att sammanfatta museum besöken i Göteborg anser jag att det är otroligt viktigt att vi pedagoger är mycket pålästa om olika museum, vad de har att erbjuda och på så vis veta vilket museum som skulle kunna passa just vår barngrupp. Att man som pedagog noga tar reda på vad de aktuella utställningarna handlar om samt har ett tydligt syfte med besöket. Till exempel att man kan kunna koppla besöket till ett tema på förskolan eller att besöket blir som en start på ett nytt tema i verksamheten. Läroplanen för förskolan (LPFÖ 98, rev. 2010 s.9) skriver att förskolan skall sträva efter att varje barn känner delaktighet i sin egen kultur samt utvecklar känsla och respekt för andra kulturer. Detta kan barnen få genom att besöka museum och se hur de har varit förr i tiden.
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny. rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar