onsdag 3 juni 2015

Kursmål

Här kommer bloggens sista inlägg. Kursen Didaktik, estetiska lärprocesser och barns meningsskapande i språk, kommunikation och matematik är snart slut och därmed även termin sex. Jag har genom kursen fått nya erfarenheter och kunskaper både om estetiska lärprocesser men även om mig själv som blivande pedagog. Bloggen har varit ett bra sätt att reflektera över kursens inslag och den nya kunskap jag fått.

Avslutningsvis vill jag lyfta de kursmålen som har berörts under terminens gång och som jag också har behandlat här i bloggen.

Efter genomgången kurs skall studenten på fördjupad nivå kunna:

*redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga matematiska och estetiska lärprocesser.

*förhålla sig kritiskt till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.

*redogöra för och problematisera olika villkor för hur barn med annat modersmål (L1) än svenska kan stödjas i sin språkutveckling, såväl i svenska som i sitt modersmål.

*redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter.

*självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över tematiskt arbete där estetiska lärprocesser är utgångspunkt för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.

*utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra utvärdera och kritiskt granska didaktiskt material med fokus på barns lärande.

*tillämpa, motivera och kritiskt granska användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling.

*kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen.

*skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet.

* kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma.

Tack för mig! /Elin




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar