måndag 1 juni 2015

Fältdag 4-5, utvärdering didaktiskt material

Fältdagar 4-5 kom och det var dags att utvärdera mitt didaktiska material, både tillsammans med barnen, min handledare och enskilt.

När jag var på mina två sista fältdagar samtalade jag med barnen om mitt didaktiska materialet jag hade med mig till dem, samt även det egentillverkade spelet som barnen skapade. Barnen berättade med glädje att de hade spelat sina memoryn hemma tillsammans med mamma, pappa och syskon. Under dessa fältdagar skulle flickorna i klassen ha kompissamtal då det varit endel trassel och bråk dem emellan. Min handledare valde då att använda sig av bilderna från mitt memory som grund i samtalet. Hon la bilderna upp och ner i mitten, därefter fick flickorna i tur och ordning dra ett kort, berätta vad bilden gestaltade för känsla och därefter berätta när hon känner/kännt sig sådan i skolan. Jag tycker att detta var ett bra sätt att ha kompissamtal, barnen behövde inte sätta ord på känslorna utan kunde berätta utifrån känslan på kortet. Jag testade sedan att ha ett liknande kompissamtal med pojkarna i klassen. Jag tror det är lättare att prata om en känsla som de blir tilldelad än att benämna känslan och berätta om det.

Kupferberg (2013, s.46) redogör för den sociokulturella skolan som anser att lärande alltid börjar genom förebilder. Vidare beskrivs att varierande verksamhet med olika typer av inslag är viktigt för att det ska bli en så lärorik miljö som möjligt. Detta har jag försökt tänka på i mitt didaktiska material, att barnen ska få jobba med känslor på flera olika sätt. Barnen har diskuterat, gestaltat, spelat och skapat i arbetet med känslor.


Lärdomar och kursens innehåll
Jag har lagt stort fokus på värdegrunden i mitt didaktiska material. Vi har samtalat mycket kring känslor, när, hur och varför man kan känna olika känslor samt att personer kan tycka olika. Fokus har också legat på att alla barn ska komma till tals och våga prata samt att barnen ska kunna tänka sig in i varandras känslor och situationer och då hjälpa och stötta varandra om problem uppstår. Kopplat till kursen har jag tänkt på skapande genom att vi tillverkade spel. Drama genom att barnen fick chansen att dramatisera känslorna samt språk genom att vi satte ord på känslorna och har diskuterat mycket med varandra. Några av barnen fick även chansen att använda datorn när de skrev Astrid Lindgren karaktärernas känslor.

Mitt mål var att barnen skulle väcka medvetenhet kring de olika känslorna som kan uppstå samt att de skulle diskutera och reflektera kring detta. Ett annat mål var även att barnen skulle få en förståelse för att man kan skapa mycket själv och inte behöva köpa allt färdigt. Det första memorty med känslor gav barnen en grund att utgå från och sedan diskutrera vidare kring. När barnen sedan fick gjorde ett eget memory fick de skapa något själva som de annars brukar köpa färdigt.  Barnen kände sig väldigt stolta när de kunde visa upp det färdiga resultatet. Jag tillsammans med barnen och min handledare har haft många bra diskussioner kring ämnet och de har visat att de har förståelse för de olika känslorna samt att de har en förståelse för att förr i tiden skapade barnen leksaker och spel själva på ett annat sätt än vad vi gör i dagens samhälle.

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (lrg, 2011s.12) skriver att skolans mål är att varje elev respekterar andra människors egenvärde samt att eleverna tar avstånd från att människor utsätts för förtyck och kränkande behandling. Eleverna ska medverka till att hjälpa andra människor. Lgr 11 skriver även att alla som arbetar i skolan ska medverka till att utveckla elevernas känsla för samhörighet, solidaritet och ansvar för människor. Dessa mål från läroplanen anser jag att jag kan koppla till mitt didaktiska material, det är något som vi har diskuterat mycket och barnen visar kunskaper inom området.

Lgr 11 (2011, s.13) skriver att skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda sig av det svenska språket i tal och skrift. Detta har vi tränat på genom diskussioner och även genom att vi läst och skrivit känslorna. Lgr 11 (2011, s.13) tar även upp att eleverna ska kunna utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känns tillit till sin egen förmåga

Referenser

Amhan, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel& Leijon (red.) (2013) Medierat lärande och pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fridshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar