fredag 29 maj 2015

VFU V.3

Veckorna gick fort och under vecka tre hade jag kommit in i verksamhetens rutiner ordentligt och även lärt känna barnen ordentligt.

Barnen fastade i spekulationen hur barnen gjorde förr, jag tog då tillfället i akt att fråga hur barnen trodde papper såg ut förr. Barnen blev genast intresserade och som en fritidsaktivitet på barnens lediga fredag testade vi att skapa eget gammaldags papper. När pappret torkat plockade jag fram tusch för att måla med, en flicka frågade då om de hade sådana pennor förr i tiden. Jag berättade att de skrev med bläck förr i tiden och frågade om de ville testa det. Flickan och de andra barnen blev nyfikna och dagen efter hade jag inhandlat bläck och fjäder så barnen fick testa att skria som de gjorde förr på sitt gammaldags papper. Det var roligt att kunna ta tillvara på barnens intresse och skapa gammaldags papper samt att de fick testa att skriva med bläck och fjäder. 

Förberedelser

Mixa tidningspapper till pappersmassa och sedan ta upp för att skapa papper

Färgat papper, först blå och sedan lila genom att lägga till rött

Måla med fjädrar och bläck

        " Elever kan använda och ta del av många olika uttrycksformer så som språk, bild,
          musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud."

                                                                                                                 (Lgr 2011, s.13)


Denna veckan hade vi även mattematik utomhus. Barnen arbetade med siffror samt addition. Min handledare hade kort med siffror som dem först diskuterade, därefter lade hon ut korten på marken, därefter fick barnen olika uppgifter. tillexempel, ställ dig på en nia, ställ dig på vad 2+ 5 blir. Det var ett roligt pass med matte och barnen deltog med glädje, även dem som inte visat stort intresse för mattematik innan. Jag tror inte barnen riktigt tänkte på att dem hade mattematik eftersom vi inte var i klassrummet. 


Till vänster diskuterar barnen siffror och till höger får de uppgifter


Utomhusmatematik

Denna matematik uppgift avslutades inne genom att barnen fick ett papper med en bild av en strand med olika saker på. Barnen skulle sedan räkna de olika föremålen och sedan skriva antalet nedanför bilden där det finns bilder på de olika föremålen som återfinns på bilden. Min handledare kopplade detta till deras tema genom att säga att det var stranden på kurrekurreduttön. Barnen fick här träna på att jämföra föremål samt träna på räkneordens ordning, antalsprincipen och siffror. Sterner och Johansson (2006, s.75) redogör för Gelman och Gellistels antalsprincipen, även kallas kardinaltalsprincipen. Denna princip innebär att barnen får en förmåga att kunna benämna det slutgiltiga antalet när de räknat visst antal föremål. Detta får barnen träna genom att först jämföra föremålen och därefter räkna och slutligen benämna hur många föremål det fanns av samma sort. Sterner och Johansson (2006, s.77) beskriver även hur barnen använder räkneorden vid uppräkning. Det innebär att barnen kopplar samman räkneorden till föremål, detta får barnen träna på genom att koppla föremålen till räkneord.

Referenser

Sterner & Johansson (2006). Räkneord, uppräkning och taluppfattning. I Doverborg, Elisabet & Emanuelsson, Göran (2006). Små barns matematik: erfarenheter från ett pilotprojekt med barn 1-5 år och deras lärare. 1. uppl. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar