Läroplanen för förskolan (LPFÖ 98, rev. 2010 s.10) tar upp att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring. LPFÖ 98 tar även upp att barn ska utveckla sin förmåga att använda, urskilja, utforska matematiska begrepp.
Inspiration från Carina |
Några saker som jag fastade speciellt för under passet:
*Mat och sovklocka- en klocka där man klistrat in bilder på saker som händer under dagen på den tidpunkten de inträffar. Det hjälper barnen att få en uppfattning av tid. viktigt att som pedagog finnas närvarande och kunna visa barnen vid exempelvis frukosten att tiden stämmer.
* Matteuppgift med kottar i skogen - Barnen får olika uppgifter, tillexempel om kottarna räcker att lägga runt ett barn. I dennna uppgift får barnen träna sig på uppskattning.
* Halsduk i olika färger - Halsduken som har olika färger läggs på marken och barnen får sedan uppgift att hitta något i naturen som har samma färg. Här fr barnen träna på färger, para ihop vilket reprecenterar ett till ett prinvipe. Som pedagog kan man även samtala om årstiderna, är det skillnad på färgerna? Barnen får gissa och även återberätta de dem kommer ihåg.
Carina [2] gav oss även inspiration om hur en förskolegård kan vara utformad. Hon menade att det är viktigt att dela in gården i olika sammanhängande rum. Att det ska gå i naturfärger samt att man ska ta med barnen i det man gör på gården. Hon ansåg vidare att sand, vatten och buskage är viktiga delar på en förskolegård. Vidare berättade Carina att hon ansåg att det var viktigt med förrådets struktur. Att varje sak hade sin plats och att det finns laminerade lappar där sakerna ska vara. Jag håller med om det Carina säger, det ska vara en naturlig miljö som stimulerar barns fantasi och kreativitet. Även förrådets struktur tror jag är av stor vikt, är det sorterat med lappar så det är tydligt för barnen lär de sig att sortera när de städar in materialet de använt sig av. Är det inte tydligt uppmärkt blir det svårt för barnen att sortera och det blir lätt rörigt.
Pedagogernas förhållningssätt i den matematiska processen är en viktig del. Eriksson, Matsson & Strömbom (2004, ss.12-13) berättar att de under deras projekt ställde problemlösande frågor för att stimulera barnets tänkande och reflektion samt att de var lyhörda och flexibla under processens gång. Detta tror jag är ett bra förhållningssätt, det är viktig att barnen får fundera, reflektera och testa sig fram för att på bästa sätt kunna ta till sig ny kunskap.
Barn leker inte för att lära- men lär genom leken!
Carina Matsson
________________________________________________________________
[1][2] Carina Matsson, Workshop Utomhusmatematik i förskolan, Högskolan Brås 13/3-15
Referenser
C.Eriksson, C. Matsson & C.Strömbom Matematikspaning (2004)
Läroplan för förskolan LPFÖ 98 [Ny, rev. utg.] (2010) Stockholm: Skolverket
Thisner, Annika (2007). Matte på burk: en arbetsmetod för förskolan. Stockholm: Sveriges utbildningsradio
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar