Under mina första tre fältdagar låg fokus på att lära känna
barnen, verksamheten samt verksamma pedagoger. Förskoleklassen jag var i
tillhörde ett föräldrakooperativ och hade förskola samt skola F-3. Verksamheten
är belägen i en gammal herrgårdsbyggnad för skolverksamheten och tre mindra
byggnader för förskolebarnen. Verksamhetens inriktning är musik, dram och
rörelse och ligger i en lantlig miljö ett stenkast från skogen. Förskolan samt skolan arbetar väldigt mycket temainriktat och denna termin hade förskoleklassen tema Astrid Lindgren med inslag om förr i tiden som övriga skolan arbetade med.
Förskoleklassen går i skolan 8,20-13,10 måndag - torsdag och
är lediga på fredagar.
En dag hos förskoleklassen ser olika ut men varje morgon
samlas de på röda mattan för att gå igenom vad det är för dag, datum, månad
samt år. De går även då igenom hur dagsstrukturen ser ut så barnen vet vad som
händer under dagen. Barnen har oftast tre arbestspass, 8,20-9,30 samt 10,30-12,00
däremellan har de rast utomhus. klockan 12 äter barnen och därefter 12,30-13.10
är det ett pass oftast med lärsning, massage eller mindfullness, detta pass
använda även ibland för att följa upp saker om det finns behov. Arbetspassen är
inte ristade i sten utan ibland blir det fri lek eller andra aktiviteter.
Under dessa fältdagar stod påskpyssel på planeringen. Min handledare hade tre förslag som hon hade tagit fram mallar och material till. När hon presenterade dessa ville barnen inte göra dessa utan ville göra annat påskpyssel. Frågan från barnen blev om de var tvugna att skapa efter dessa mallar? Min Handledare blev förvånad men svarade att de givetvis fick skapa vad de ville och att mallarna fanns till som inspiration. Barnen fick fundera vad de ville göra och jag och min handledare hjälpte till att plocka fram material. Jag tyckte det var härligt att barnen fick vara delaktiga och att deras inflytande fick bestämma över påskpysslet. Barnen fick använda sin fantasi och kreativitet om de ville samt dem som ville skapa efter mallarna fick gör det.
LPFÖ 98 (rev. 2010 s.8) tar upp att förskollärare skall ansvara för att ett demokratiskt arbetssätt där barnen aktivt deltar skall tillämpas i verksamheten.
Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (lgr, 2011 s.13) skriver att deras mål är att varje elev skall ha kunskap om demokratiska principer samt att de ska utveckla sin förmåga att arbeta i demokratiska former. Detta tycker jag min handledare visade barnen exempel på genom att de fick vara med och påverka utformningen av deras påskpyssel.
LPFÖ 98 (rev. 2010 s.8) tar upp att förskollärare skall ansvara för att ett demokratiskt arbetssätt där barnen aktivt deltar skall tillämpas i verksamheten.
Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (lgr, 2011 s.13) skriver att deras mål är att varje elev skall ha kunskap om demokratiska principer samt att de ska utveckla sin förmåga att arbeta i demokratiska former. Detta tycker jag min handledare visade barnen exempel på genom att de fick vara med och påverka utformningen av deras påskpyssel.
![]() |
Tuppar och hönor skapade av barnen |
![]() |
Fritt skapande påskpyssel där barnen använde sin fantasi och kreativitet |
![]() |
Till vänster är mallen som min handledare hade och till vänster tuppen en kille skapade när han använde sin fantasi och gjorde om den som han ville ha den |
Jag ville under mina första fältdagar få en inblick i vilken
kunskapsnivå barnen befann sig för att kunna planera mitt didaktiska material
och veta på vilken nivå det skulle ligga.
Referens
Läroplan för förskolan LPFÖ 98 [Ny. rev. utg.] (2010) Stockholm: Skolverket
Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket
Referens
Läroplan för förskolan LPFÖ 98 [Ny. rev. utg.] (2010) Stockholm: Skolverket
Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar