Att åskådliggöra genom handling
Gunilla[1]
pratade på workshoppen om olika sorters drama:
Drama i teater
Drama i vardag - händelseförlopp utöver det vanliga
Drama i pedagogik - pedagogen sätter igång en lärande
process
Jag har sett flera olika typer av drama när jag har vart ute
på vfu men jag har aldrig reflekterat över att de är olika typer av drama
vilket jag tyckte var intressant att höra och få kunskap om.
För att jobba dramapedagogiskt ska det finnas en handling
som ska skapa förståelse samt att tanke och känslor ska skapas. Det är viktigt
att pedagogen har ett lekfullt förhållningssätt. Jag har sett olika typer av
pedagoger i dramaövningen ute på förskolor och har pedagogen att bra lekfullt
förhållningssätt speglar det barnen och de deltar oftast med stor glädje medans
om pedagogen har en negativ inställning speglar det barnen.
På workshopen pratade vi om vikten att sätta drama övningarna
i rätt ordning då det påverkar resultatet. Det är viktigt att ha en inledning,
uppmjukning och uppvärmning i början innan man går över till koncentraion,
improvisaton och gestaltning för att sedan avsluta med reflektion och avslutning.
Jag tror det blir svårt för barnen att kastas rakt in i en dramaövning, det är
bra att få igång barnens tankar på en lagom nivå först.
Vi fick i grupper uppgift att planera ett dramapass, vi fick en bok som vi sedan skulle använda oss av när vi planerade passet. Detta var ett bra sätt att få en röd tråd. Vi började med att läsa boken och valde där efter vad vi valde därefter vad vi ville fokusera på i våra dramaövningar.
Hela passet speglade medierat lärande. Medierat lärande i
förskolan handlar om att visa och lära barnen genom ett annat medium, att skapa
struktur för att förmedla något. Det handlar om pedagogernas förhållningssätt
och hur och på vilket sätt vi pedagoger väljer att förmedla vår kunskap vidare
till barnen. Det handlar även om att skapa samband mellan kunskapen vi vill
förmedla och barnens vardag. Gunilla[2]
pratar om att det är viktigt att lära i, om, genom och med. Jag tror barnen får
en bättre förståelse om de lär på detta sättet.
Kupferberg (2013, s.46) redogör för att den sociokulturella skolan som anser
att lärande alltid börjar genom
förebilder. Vidare beskriver han att hur den sociokulturella skolan också anser
att översättning mellan medier så kallat "remediering" också är en
del av kreativt lärande. Liksom inom den
sociokulturella skolan anser jag att en varierande verksamhet med olika typer
av inslag är viktigt för att det ska bli en så lärorik miljö som möjligt.
Nedan har jag listat mål från
Läroplanen för förskolan (LPFÖ 98, rev. 2010) som jag tycker stämmer överens
med medierat lärande och pedagogisk mångfald. Förskolan ska sträva efter att
varje barn:
- utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga.
- utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa.
- utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tanka och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama.
- utvecklar sin förmåga att uttrycka sina tankar och åsikter och därmed får möjlighet att påverka sin situation.
(LPFÖ
98, rev.2010)
Det är viktig att barnen i
förskolan får en bred grund med lärande inom olika estetiska lärprocesser och
även olika moment och tekniker inom dem. Detta bidrar till att alla ska få
möjligheten att delta efter sina förutsättningar.
[1] Gunilla
Fihn, Workshop Drama 2, Högskolan i
Borås 23/3-15
[2]
Gunilla Fihn, Workshop Drama 2, Högskolan
i Borås 23/3-15
Referenser
Amhan, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Läroplan för förskolan Lpfö98. [Ny. rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet :http://www.skolverket.se/publikationer?id_2442
Referenser
Amhan, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Läroplan för förskolan Lpfö98. [Ny. rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet :http://www.skolverket.se/publikationer?id_2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar