Jag hade en underbar VFU period i förskoleklassen. Det var
en härlig barngrupp på nio barn där alla var väldigt bra kompisar. Jag fick bra
handledning och många fördjupande samtal, både planerade och oplanerade samt
med min handledare och andra yrkesverksamma pedagoger i skolan. Min VFU plats
arbetar tematiskt och deras temarbeta ingår i stor del av deras aktiviteter.
Jag anser att pedagogerna kopplar samman de olika ämnena i temat på ett bra och
kreativt sätt. Jag har under min VFU period fått ta ansvar både planerat genom
mina uppgifter men också oplanerat genom att min handledare frågat om jag vill
hålla i aktiviteten hon planerat. Detta anser jag är bra träning, att inte
alltid ha ful kontroll och kunna vara flexibel. I min kommande yresroll anser
jag att det är en nödvändighet att kunna vara flexibel och inte alltid ha allt
under kontroll så det är nyttigt att träna på detta.
Under min första vecka i förskoleklassen var jag med i
ordinarie verksamhet, jag hjälpte till och stöttade barnen under arbetets gång
där det behövdes. Jag var med på en musiklektion som förskoleklassen hade
tillsammans med ettan, det var mycket spännande och givande att se hur pedagogen
planerad upp stunden. Karin[1]
poängterade att det är viktigt med variation i ett musikpass samt att pedagogens
inställning smittar av sig till barnen. Musikpasset
som jag var med på bjöd på stor variation, allt från sång, dans och instrument.
Pedagogen som höll i passet var sprudlande glad och väldigt positiv till allt
de gjorde vilket även barnen var.
![]() |
Här dansar barnen vals |
Barnen spelar på tonboxar |
![]() |
Vi tittade på Pippi för att leta efter olika känslor |
När memoryt var klart skulle barnen få spela det,
eftersom de var ett stort memory spelade vi det på golvet. Som start på
uppgiften repeterade vi de olika känslorna som var med. Barnen fick tänkta till om de
upplevt känslan och när de i så fall hade upplevt den. De barn som ville delge och berätta
fick göra de och även de som ville fick gestalta känslan för gruppen som
gissade. Gunilla [2]
berättade om olika sorters drama, det jag använde mig av nu var drama i
pedagogiken, det hade ett syfte att få igång en lärandeprocess hos barnen. I
detta fall lärande om känslor som barnen
fick gestalta. Vi gick även igenom alla orden på tavlan, vad de började på för
bokstav. Detta för att underlätta för barnen då inte alla kan läsa fullt ut.
Jag delade gruppen i två grupper och spelandet började.
Barnen visade glädje och stolthet under spelets gång. De diskuterade känslorna
samt varför karaktärerna kände som de gjorde. Barnen samarbetade och hjälpte
varandra med att ljuda bokstäverna om det var ett barn som hade svårt för att
läsa en känsla. Efter ett tag kunde de barn som hade svårt att läsa känna igen
ordbilder och viste då vilken känsla det stod på lappen. Emma[3]
beskrev på sin föreläsning om analytisk metod, även kallad helordsmodellen. I
denna metod lär sig barnet hur ordet ser ut, de skapar sig en ordbild ab ordet.
Detta använde sig barnen av som ännu inte riktigt lärt sig läsa. Det var
spännande att se barnens utveckling från att i början inte kunna ordet till att
i slutet kunna se direkt vad det stod för känsla.
![]() |
Ena gruppen spelar memory |
![]() |
Andra gruppen spelar memoryt |
Efter att vi spelat memoryt flertalet gånger så satte vi oss
i en ring och diskuterade. Barnen funderade på om barnen gjorde egna spel förr
i tiden, de kom fram till att de trodde barnen gjorde egna spel fast med stenar
och kottar. Barnen visade stort intresse för att tillverka egna spel och det
var något jag kände att jag ville ta fasta på. Jag bestämde mig för att
utveckla mitt didaktiska material och låta barnen tillverka ett eget memory och planeringen för detta började.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar