Under mina tre fältdagar började planeringen av mitt
didaktiska material. Innan fältdagarna hade jag bara spekulerat i vad jag kunde
göra. Fokus under fältdagarna låg på att få en inblick i verksamhetens tema som
jag ville koppla mitt material. Ja ville även att få en inblick i vilken
kunskapsnivå barnen befann sig så jag skulle veta på vilken nivå jag skulle
lägga mitt didaktiska materia. Förskoleklassen som jag gjorde min praktik i hade
som Astrid Lindgren som tema samt att min handledare försökte plocka ut inslag
ur förr i tiden som var temat i övriga klasserna på skolan. Under mina första
fältdagar kom det även en ny pojke till klassen, så fokus låg mycket på att få
honom att känna sig välkommen. Det var mycket samtal om hur man är en bra
kompis samt om olika känslotillstånd som kan uppkomma i olika situationer.
"Skolans mål är att varje elev respekterar andra människors egenvärde, tar avstånd
från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling, samt medverkar
till att hjälpa andra människor."
LGR 11 (2011, s.12)
"Skolans mål är att varje elev respekterar andra människors egenvärde, tar avstånd
från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling, samt medverkar
till att hjälpa andra människor."
LGR 11 (2011, s.12)
![]() |
Bland annat dessa sagor blev min inspiration då de var förskoleklassens tema. |
Så började arbetet med att skapa mitt didaktiska material,
ett memory. Jag letade efter bilder på Astrid Lindgren karaktärer som jag
tyckte gestaltade tydliga känslor. Jag letade bland de berättelserna jag viste
att barnen hade arbetet med så som Emil i Lönneberga, Pippi Långstrump, Karlson
på taket, Ronja Rövardotter, Lotta på bråkmakargatan, Rasmus på luffen och
Madicken. Det fanns många olika känslor som karaktärerna gestaltade, jag valde
ut känslor som jag trodde barnen har upplevt och kan benämna verbalt. Känslor
som jag valde att använda mig av var glad, arg, ledsen, sur, kär, nervös och
rädd. Min tanke med memoryt var att bilden på karaktären samt den benämnda
känslan skulle bilda ett par. Benämningen av känslor gjorde inte jag utan detta
skulle barnen få hjälpa till med, tanken med detta var att det skulle bli
känslor som barnen benämnde och ansåg att karaktären gestaltade.
Bilderna på Astrid Lindgren karaktärer i memoryt som gestaltar olika känslor. |
Första delen i genomförandet skulle med andra ord bli att
barnen fick sätta ord på karaktärernas känslor.
Referenser
Körling, Anne-Marie. (2012). Nu ler Vygoskij eleverna, undervisningen och Lgr 11. Johanneshov:TPB
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm:Skolverket
Referenser
Körling, Anne-Marie. (2012). Nu ler Vygoskij eleverna, undervisningen och Lgr 11. Johanneshov:TPB
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm:Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar