Vecka två på praktiken började med att musikskolan var på
besök. Det var två personer som spelade fiol. Barnen fick i uppgift att måla
vad de kände när de spelade fiol. Efter att barnen hade målat så satte sig alla
i en ring och det var dags att spela till målningarna. Ett barn i taget pekade
på olika ställen på sin målning och pedagogerna från musikskolan spelade vad de
tänkte på när de såg motivet. Det var uppskattat va barnen och jag anser att det
var en kul grej att först måla efter musik för att sedan vända på det och spela
efter målningen.
![]() |
Pedagogerna från musikskolan som spelar fiol. |
![]() |
Barnen målar vad de känner när de lyssnar på fiolmusiken. |
![]() |
Pedagogerna spelar fiol till målningarna |
"Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin
förmåga att förmedla upplevelser tankar och erfarenheter i många uttrycksformer
som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama"
( LPFÖ 98 rev. 2010 s.10)
Planeringen av utvecklingen av mitt didaktiska material påbörjades ordentligt. Jag bestämde att jag ville knyta även det egentillverkade memoryt till temat Astrid Lindgren. Jag letade bilder på internet och skrev ut flera olika karaktärer från olika berättelser. Jag la de olika karaktärerna från samma berättelse i ett kuvert för att underlätta skapandet av spelet. Som start på tillverkandet började vi med en tillbakablick på de olika berättelserna som barnen arbetat med, vilka karaktärer som finns med i vilken berättelse. Detta för att väcka barnens tankar in på Astrid Lindgren igen. Barnen fick sedan sju olika kuvert, ett kuvert för varje berättelse. Barnen fick i uppgift att välja två bilder ut varje kuvert som de ansåg representerade berättelsen. Dessa två bilder bildade sedan ett par.
förmåga att förmedla upplevelser tankar och erfarenheter i många uttrycksformer
som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama"
( LPFÖ 98 rev. 2010 s.10)
Planeringen av utvecklingen av mitt didaktiska material påbörjades ordentligt. Jag bestämde att jag ville knyta även det egentillverkade memoryt till temat Astrid Lindgren. Jag letade bilder på internet och skrev ut flera olika karaktärer från olika berättelser. Jag la de olika karaktärerna från samma berättelse i ett kuvert för att underlätta skapandet av spelet. Som start på tillverkandet började vi med en tillbakablick på de olika berättelserna som barnen arbetat med, vilka karaktärer som finns med i vilken berättelse. Detta för att väcka barnens tankar in på Astrid Lindgren igen. Barnen fick sedan sju olika kuvert, ett kuvert för varje berättelse. Barnen fick i uppgift att välja två bilder ut varje kuvert som de ansåg representerade berättelsen. Dessa två bilder bildade sedan ett par.
![]() |
Barnen väljer två karaktärer från varje berättelse som ska vilda ett par, |
När barnen hade valt bilder började själva skapandet av det
egna memoryt. Barnen fick lappar att klistra upp bilderna på och när det var
färdigt laminerades korten, detta för att deras spel skulle bli så hållbart som
möjligt. Barnen fick även här fundera på vilken känsla de olika karaktärerna
gestaltade. Som avslutning på tillverkandet gjorde barnen egna kuvert för att
förvara spelen i. Avslutningen på aktiviteten blev givetvis att testspela sitt
egentillverkade memory. Barnen spelade med glädje och var nöjda över resultatet.
![]() |
Barnen skapar sin spelkort |
![]() |
Barnen tillverkar kuvert för att förvara sina spel |
![]() |
Avslutningsvis spelar barnen sina egentillverkade memoryn |
Referenser
Läroplan för förskolan LPFÖ 98 [Ny. rev. utg.] (2010) Stockholm: Skolverket
Läroplan för förskolan LPFÖ 98 [Ny. rev. utg.] (2010) Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar