I början på kursen fick vi träffa Ann-katrik Svensson som
föreläste om metoder för språkstimulerande arbetssätt i förskolan. Hon gick in
på två metoder för läsning, Analytisk metod - helordsmodellen och Syntetisk metod
- ljudningsmodellen
Syntetisk metod -
Ljudningsmodellen
Ann-Katrin[1]
berättade även om ljudningsmetoden på sin föreläsning. ljusningsmodellen är en vetenskapligt
beprövad metod som går ut på att barnen får använda sin fonologiska
medvetenhet. Fonologisk medvetenhet innebär att barnen lär sig om bokstävernas
ljud. Detta kan man arbete mycket med genom rim och ramsor då barnen blir
medvetna om de olika språkljuden kopplade till varandra.
Lindö (2009, ss.38-39) beskriver ljudningsmodellen som en
metod där man går från delarna till helheten. Barnen utgår från varje stavelses
ljud och bildar därefter ett ord.
Det är viktigit att som pedagog vara medveten om att det
finns olika metoder för att lära sig, barnen är individer vilket innebär att de
också lär olika. Läroplanen för förskolan (LPFÖ 98, rev.2010 s.5) redogör för
att förskolans verksamhet ska anpassad efter varje enskilt barn
Analytisk metod -
Helordmodellen
Ann- Katrin beskrev detta som en modell som går att använda
till mycket små barn. Hon förklarar metoden med att pedagoger presenterar
bilder av hela ord för barnen och genom detta lär sig barnen känns igen ordbilden
av olika ord. Det är viktigt att pedagogen eller annan vuxen använder sig av
genemer det vill säga små bokstäver och inte versaler det vill säga stora
bokstäver. Detta för att det ska bli varierande former på orden och inte bara
varierande längd.
Lindö (2009 ss.38-39) beskriver helordsmodellen som att man
börjar lära ut helheten för att sedan gå över till att lära ut delarna. Alltså
får barnen först ett ord och därefter lär de enstaka bokstäver och ljud.
Exempel på ordbilder som barn kan bilda |
Jag har på många förskolor jag vart sett att pedagogerna sätter upp ord med tillhörande bilder på väggarna, dock använder de sig av versaler och därmed blir det inte tydliga ordbilder för barnen. Jag tror inte pedagoger är medvetna om att det bokstäverna ska vara gemener för att barnen ska kunna skapa sig ordbilder som de sedan kommer ihåg.
[1] Ann-Katrin Svensson, Metoder och teorier för språkutvecklande arbetssätt, 20/1-15, Högskolan Borås
Referenser
Lindö, Rigmor (2009). Det
tidiga språkbadet. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Läroplan för förskolan
LPFÖ 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm : Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar